تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی

ساخت وبلاگ

یکی از دیدگاه‌هایی که می‌توان نسبت به تولید علم داشت دیدگاه تاریخی است. در رویکرد تاریخی می‌توان چگونگی پویایی و ایستایی دانش‌ها را در هر تمدنی از جمله تمدن اسلامی ایران مطالعه کرد و عوامل و موانع آن را بررسی کرد. سوال این است که چگونه در دوره‌ی طلایی تمدن اسلامی دانش‌ها پرورانده شده توسعه یافتند اما امروزه تولید دانش در جامعه سنتی ما پویایی خود را از دست داده‌اند.جهان‌شناسی اسلام مبتنی بر اصول وحی است و دستاورد نگاه متافیزیکی است اسلام انسان را در مرکز توجه قرار داده و انسان‌شناسی‌های آن تحت تأثیر انسان‌شناسی قرآن پایه‌ریزی شده است. انسان اسلام با بهره‌گیری از این موقعیت ممتاز به پیروزی معنوی دست‌یافته و خلاقیت‌هایش را آشکار ساخته است. با کاوش‌های تاریخی می‌توانیم ویژگی‌های رویکرد اسلام به دانش را بیابیم....

تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی...
ما را در سایت تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mehdi madadniya بازدید : 411 تاريخ : شنبه 24 آبان 1393 ساعت: 18:31

در بررسي هر موضوع علمي، تحقيقي و پژوهشي، تبيين مبادي تصوري به شيوه مطلوب و صحيح بسياري از مشكلات را حل و در روشن شدن تصديقات كمك شاياني به پژوهشگر در بيان موضوع مورد نظر مي‌كند، بنابراين پرداختن به تصورات جهت نيل به تصديقات امري ضروري به نظر مي رسد.

الف- تعريف واژه‌ها
يکي از مباحث مهم و ضروري در هر تحقيقي، بررسي مفاهيم کليدي آن در ابتداي تحقيق است، در اين راستا موضوع مورد نظر نيز مستثني نخواهد بود، بنابراين براي شناخت فرهنگ و تمدن اسلامي آشنايي با برخي مفاهيم ضروري است، از جمله اين مفاهيم واژه‌هاي تاريخ، فرهنگ، تمدن و تجدد مي‌باشند. شناخت اين مفاهيم ما را براي ورود به بحث اصلي ياري مي رساند، لذا به اختصار معنا و مفهوم هر يک را مورد بررسي قرار مي دهيم. 
1- تاريخ
براي واژه تاريخ تعاريف گوناگوني ارائه شده است. عده‌اي معتقدند: «تاريخ علمي است که در آن از حوادث زمان گذشته بشر بحث مي شود»1. تاريخ در لغت به معني وقت‌شناسي و در عرف و اصطلاح تعيين وقت را مي رساند، لذا تعريفي که از آن وجود دارد چنين است: «تاريخ شناسايي وقت است با استناد به آغاز حدوث امري شايع و رايج‌، همچون ظهور ملتي يا وقوع حادثه‌اي هولناک چون توفان يا زلزله‌اي بزرگ...»2 تعريف ديگر، تاريخ را عبارت از فني مي‌داند که در آن از وقايع زمان و آنچه در عالم است، از حيث تعيين و تقريب بحث مي ‌نمايد.3 علماي مسلمان نيز تعاريف مختلفي براي تاريخ ارائه نموده‌اند؛ گروهي اصل آن را عربي و معناي آن را نهايت و آخر هر چيز دانسته‌اند و عده‌اي آن را فارسي و اصل آن را «ماه روز» مي‌دانند.4
اين علم يا به زبان قرآن، روزهاي خدا5،‌ منبع سوم معرفت به شمار مي رود6 .
سيد حسين نصر در تعريف تاريخ مي نويسد: «در نظر فرد مسلمان، تاريخ يک رشته از پيشامدهاست که به هيچ وجه تأثيري در اصول غير وابسته به زمان اسلام ندارد. »7
در مقابل اين تعاريف ، تعاريف ديگري نيز ارائه شده است. براي نمونه دکتر شريعتي مي نويسد: 
«تاريخ گذشته‌اي است که زمان حال را پديد آورده است. تاريخ حرکتي است که به سوي آينده در جريان است. تاريخ عمر نوع انسان است.»8
 
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی...
ما را در سایت تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mehdi madadniya بازدید : 381 تاريخ : شنبه 24 آبان 1393 ساعت: 18:18

مفهوم‌ تمدن‌ اسلامی‌

درتبیین عوامل به وجود آورنده تمدنها، پیچیدگی های عمیقی وجود دارد تا آن جا كه در تعیین جایگاه علتها و معلول تفاوت گسترده آرا به چشم می خورد. با این حال سیری در مجموعه نظریات متفكران اسلامی درباره تمدن ها و فرهنگ اسلامی روشن كننده این واقعیت و نقطه مشترك است كه خدا محوری و وحی (ونه انسان مداری ) اساس و بنیاد تمدن اسلامی است و دین، همه مظاهر تمدن و فرهنگ را در بر می گیرد. واقعیت این است كه پایه و اساس همه علوم و فنون به ویژه فلسفه و علوم عقلی كه پدر همه علوم به شمار می رود، مذهبها بوده اند و این مسأله ای است كه اسناد تاریخی هم آن را تایید می كند. برخی از متفكران اسلامی در بحث از تمدن اسلامی، تمایز چندانی میان تمدن و فرهنگ قائل نشده اند و گاه آن ها رابه صورت مترادف به كار برده اند، كه با همین فرض، اركان فرهنگ و تمدن اسلامی را می توان به شرح زیر بر شمرد:
 
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی...
ما را در سایت تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mehdi madadniya بازدید : 421 تاريخ : شنبه 24 آبان 1393 ساعت: 18:22